dinsdag 2 augustus 2016

Keep on waiting, it will happen - Habakkuk 2:3

Clock is ticking.... 

En eigenlijk zegt dat al zoveel over datgene wat God mij op dit moment aan het leren is. Mijn aftelkalender vertelde me vandaag dat ik nog 18 dagen op dit prachtige eiland heb, voordat ik weer naar Nederland toe vlieg. Dat ik hier al 36 dagen ben, lijkt veel minder belangrijk voor mijn gevoel. Tijd, de tijd tikt door. De tijd vliegt....

In de eerste weken dat ik hier was, vond ik het lastig om te zien dat de andere long termers al relaties hadden opgebouwd en ik daar nog mee moest beginnen. Ik wilde dat ook, ik wilde er vol voor gaan. En eigenlijk kwam vorige week pas écht het gevoel dat ik die relaties nu heb en die werden gisteren bevestigd toen ik met drie workers nummers uitwisselde om de komende tijd af te spreken. En als ik er nu zo op terugkijk, heeft dat ook weer alles te maken met wat God me aan het leren is: wachten. When the time is right,I, the Lord, will make it happen - Isaiah 60:22

Anderhalve week geleden kreeg ik één zin niet uit mijn hoofd toen ik in de prayerroom was: Do you trust me, when my answer is wait? In hoeverre vertrouw ik God en in hoeverre laat ik mijn eigen interpretaties mij leiden? 

In onze hedendaagse maatschappij mogen we niet stilstaan, we moeten voortdurend ontwikkelen, meer leren en doorgroeien. Wachten is iets wat we liever niet doen. Ik maak me daar mee dan schuldig aan en dat dat ene zinnetje in mijn hoofd bleef hangen, was voor mij een teken dat ik me meer mag verdiepen in wachten. 

When I wait, You strengthen my heart. - Psalm 27:14
Het is goed om te wachten, we hoeven niet alsmaar door te gaan, maar we mogen rustig wachten tot God ons in de goede richting leidt. Ik hoef niet nu al te weten wat ik over een jaar aan het doen ben, ik mag rustig afwachten en wel zien wat er gaat gebeuren. Be still before the Lord and wait patiently for Him. - Psalm 37:7 

Ik weet van mezelf dat ik makkelijk eigen interpretaties als iets van God zie. Ik kan achter alle kleine dingetjes tekenen van God gaan zien en daarmee mijn eigen verlangens invloed laten hebben in beslissingen. En niet dat het ongezond is om eigen verlangens te hebben, maar wanneer we God écht willen volgen, moeten we loskomen van deze eigen verlangens. 'Dear God, if today I lose my hope, please remind me that your plans are better than my dreams.' 

En natuurlijk vond ik het niet leuk of prettig om weken te moeten wachten voordat de relatie met de workers echt kwam, maar wie ben ik om iets af te dwingen? C.S. Lewis zegt het mooi met de woorden: I am sure that God keeps no one waiting unless He sees that it is good for them to wait. Ik mocht eerst andere dingen leren en verwerken voordat ik klaar was om deze relatie met mensen op te bouwen. God laat ons niet zonder reden wachten en Hij vergeet ons al helemaal niet. 

Wachten lijkt nu iets te zijn wat terug komt hier. Vrijdagnacht tijdens van-night hebben we twee uur bij twee jongens gezeten, die volledig van de kaart waren door drugs. Toen we bij hen aankwamen, wist ik dat we simpelweg bij hen mochten gaan wachten. We hoefden verder niets te doen, alleen maar naast ze te gaan zitten, proberen met ze te praten maar vooral wachten.... 

Toen ik op internet ging zoeken naar uitspraken over wachten, verbaasde ik me er over wat je tegenkomt. Voor veel mensen is wachten een teken van zwakte! Maar voor God is het alles behalve een zwakte: The Lord is good to those who wait on Him, to the soul who seeks Him - Lamentations 3:25 

Natuurlijk is het goed om te beseffen dat wachten niet betekent dat je geen enkele verantwoordelijkheid meer hebt of alleen maar moet afwachten tot er iets gebeurd. Maar voordat er tot actie over gegaan wordt, bedenk dan of het niet je eigen verlangens zijn die een belangrijke rol spelen. 

Wachten....

Trust in the Lord with all your heart, and do not lean on your own understanding. In all your ways acknowledge Him, and He will make straight your paths. - Proverbs 3:5-6

Geen opmerkingen:

Een reactie posten