zondag 3 september 2017

Priceless

Soms betrap ik mezelf er op dat ik in de prayerroom vaak dezelfde gebeden heb tijdens de nachten werken. En niet dat dat verkeerd is, want uiteindelijk zijn die gebeden mijn dromen voor deze plek en voor de mensen die ik hier ontmoet. Tegelijkertijd zijn er soms hele  speciale uren in de prayerroom, waarvan je wilt dat de tijd niet voorbij vliegt; dat je wilt dat je gewoon lekker in de prayerroom kan blijven in plaats van de hectiek van de straat op gaan zoeken. Afgelopen week hadden we zo'n uur in de prayerroom, waarna we allemaal eigenlijk ontdaan waren van hoe gaaf en gepassioneerd het was. 

Het was afgelopen woensdag, toen we tijdens het eerste uur in de prayerroom met alleen maar vrouwen waren. Tijdens het eerste half uur van voorbereiding moest ik al telkens denken aan de meiden die buiten rondliepen, met amper kleding aan; op zoek naar bevestiging en aandacht van de mannen hier. Het brak mijn hart en ik was oprecht verdrietig in het eerste half uur. Toen we met alleen maar vrouwen in de gebedsruimte waren, besloten we tijdens dat uur voor een specifiek onderwerp te gaan bidden en ik vertelde over datgene wat me verdrietig maakte. Een ander meisje haakte er op aan en we besloten voor de vrouwen hier te gaan bidden die geloven in leugens over zichzelf; dat ze niet goed genoeg zijn, niet knap genoeg, niet waardig genoeg; de manier waarop ze zich presenteren, de manier waarop ze zich gedragen. Gewoon als vrouwen bidden voor datgene wat vrouwen onzeker kan maken en de leugens waar we in kunnen geloven. We begonnen te bidden tot een van de meiden op het idee kwam om alle leugens die we konden bedenken op te schrijven op papier, ze vervolgens te verscheuren en weg te gooien als gebeden voor de meiden hier. 

Tijdens het opschrijven en verscheuren, zette ik muziek aan op de achtergrond om niet een volledige stilte in de prayerroom te hebben en daardoor de slaap wat verder weg te houden. Maar ondanks dat de nummers die aanstonden toepasselijk waren voor datgene waar we voor aan het bidden waren, was ik op zoek naar iets anders. Op zoek naar het perfecte nummer, maar ik kon niets vinden. Ik ging wat verschillende artiesten langs, waarvan ik dacht dat ze misschien wel wat hadden. Niets, ik kon het niet gevonden krijgen. Tot ik bij For King and Country aankwam, waarvan ik het eigenlijk niet verwachtte. Het nummer wat bovenaan stond in Spotify heette Priceless, en ik weet niet waarom, maar ik wist dat dat het nummer zou zijn. 

Mirror, mirror, mirror on the wall
Telling those lies
Point out your flaws
That isn't who you are
That isn't who you are

It might be hard to hear
But let me tell you, dear
If you could see what I can see
I know you would believe
That isn't who you are
There's more to who you are

So when it's late
You're wide awake
Too much to take
Don't you dare forget that in the pain
You can be brave
Hear me say

I see you dressed in white
Every wrong made right
I see a rose in bloom
At the sight of you
Oh, so priceless
Irreplaceable, unmistakable, incomparable
Darling, it's beautiful
I see it all in you
Oh, so priceless

Weet je wat het is? We zijn allemaal wel eens onzeker en zitten allemaal wel eens niet zo lekker in ons vel, dat is ook niet erg. Het is wel erg als je gaat geloven dat je niet mooi genoeg bent. Wie bepaalt er wat mooi is? Het is wel erg als je gaat geloven dat je niet dun genoeg bent. Wie bepaalt wat het perfecte lichaam is? Het is wel erg dat je eigenwaarde afhangt van de aandacht die je van het andere geslacht krijgt. Je bent prachtig zoals je bent en daar heb je verder niemands aandacht voor nodig. 

No matter what you've heard
This is what you're worth
More than all the money
Or the diamonds and pearls
Oh, this is who you are
Yeah, this is who you are

I see you dressed in white
Every wrong made right
I see a rose in bloom
At the sight of you
Oh, so priceless
Irreplaceable, unmistakable, incomparable
Darling, it's beautiful
I see it all in you
Oh, so priceless

De woorden van anderen om je heen hebben zoveel kracht en het kan zo veel kapot maken. Maar wat hier boven staat is echt waar, het maakt niet uit wat anderen tegen je hebben gezegd, je bent meer waard dan al het geld op deze aarde; je bent prachtig gemaakt in Gods ogen. Hij heeft je in Zijn evenbeeld gemaakt en Hij houdt zo ongelofelijk veel van je! 

En dat waren onze gebeden voor die avond en die gebeden gaan door. Het breekt mn hart als meiden tranen in hun ogen krijgen als je ze vertelt hoe mooi ze zijn, omdat ze dat gewoon niet kunnen geloven. Ik geniet er van om het hen dan te mogen vertellen en daar in te bevestigen en daarin Gods liefde aan hen mag laten zien, maar het breekt ook mn hart. Zoveel gebrokenheid in hen, zo hard op zoek naar bevestiging. 

Jij bent prachtig. 
Je bent het waard. 
Je mag zijn wie je bent. 
Je hoeft je niet beter voor te doen. 
Je hoeft je niet op een bepaalde manier te kleden. 
Je bent bedoeld! 

Oh, so priceless! 
Irreplaceable, unmistakable, incomparable! 

Priceless - For King and Country

Geen opmerkingen:

Een reactie posten